عفونت ستون فقرات

عفونت ستون فقرات نوعی بیماری جدی است. این عارضه زمانی رخ می‌دهد که باکتری، ویروس یا قارچ‌ها به بافت ستون فقرات وارد می‌شود.

این عوامل خارجی نام برده شده می‌تواند به هر قسمتی از ستون فقرات از جمله دیسک‌های ستون فقرات، کانال نخاعی، مهره‌ها و حتی طناب نخاعی حمله کند.

زمانی که این عوامل خارجی دیسک بین مهره‌ها را آلوده می‌کند پزشکان این بیماری را به عنوان دیسکیت یا التهاب دیسک می‌شناسند.

زمانی که مواردی مانند ویروس، قارچ یا باکتری به ستون فقرات حمله می‌کند به عنوان استئومیلیت یا عفونت ستون فقرات شناخته می‌شود. در ادامه اطلاعات بیشتری در خصوص این بیماری در اختیار شما قرار خواهیم داد.

عفونت ستون فقرات چگونه ایجاد می‌شود؟

معمولا این عفونت‌ها از طریق جریان خون به ستون فقرات منتقل می‌شود. به‌طور مثال باکتری‌ها به دنبال حوادثی مانند جراحی یا سوء مصرف دارو وارد جریان خون می‌شوند.

عفونت در ستون فقرات مشکل جدی است و امکان آسیب وارد شدن به این قسمت از بدن وجود دارد.

همانطور که دیسک ستون فقرات به دنبال بیماری ملتهب می‌شود و حتی شروع به شکستن یا پوسیدگی می‌کند، در صورت عفونی شدن ستون فقرات نیز امکان ترک و شکستگی ستون فقرات وجود دارد.

بسته به نوع عفونتی که در ستون فقرات ایجاد می‌شود علائم مختلفی در شما ایجاد خواهد شد.

علائم عفونت ستون فقرات

عوامل خطرساز و علت ایجاد این عارضه

هر عاملی که باکتری را وارد جریان خون کند و منجر به تضعیف سیستم ایمنی شود، در نهایت منجر به عفونت ستون فقرات خواهد شد.

به‌طور مثال افرادی که از داروهای سرکوب‌کننده سیستم ایمنی استفاده می‌کنند، اغلب دچار عفونت‌های ثانویه می‌شوند. این موارد می‌تواند به صورت خفیف مانند سُرخوردگی ساده یا بسیار جدی مانند استئومیلیت باشد.

همچنین لازم به ذکر است که اگر اخیرا تحت عمل جراحی ستون فقرات یا لگن قرار گرفته‌اید، خطر ابتلا به عفونت در ستون فقرات به شدت افزایش پیدا کرده است.

عفونت‌هایی مانند ذات الریه و سل می‌تواند از ریه به ستون فقرات سرایت کند. سایر مشکلاتی که احتمال ابتلا به عفونت را افزایش می‌دهد شامل دیابت، سوء تغذیه، سرطان و HIV است.

عفونت ستون فقرات چه علائمی دارد

علائم ناشی از این عارضه به‌تدریج ایجاد می‌شود. به‌طور مثال شما ممکن است طی یک هفته متوجه شوید که سرما خورده‌اید، در حالی که بیماران در صورت ابتلا به عفونت در ستون فقرات بین سه روز تا سه ماه طول می‌کشد.

اگر مشکوک ابتلا به این عارضه هستید، در اسرع وقت به پزشک مراجعه کنید. با وجود اینکه می‌توان بسیاری از عفونت‌ها را با آنتی بیوتیک درمان کرد؛ اما عفونت ستون فقرات به عنوان وضعیت اورژانسی شناخته می‌شود.

در حقیقت حدود ۲۰ درصد از این عفونت‌ها کشنده است. برای جلوگیری از عوارض باید به دنبال درمان جدی باشید. از علائم رایج آن می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • کمردرد و سفتی گردن
  • بی اشتهایی، تب یا لرز
  • تعریق شبانه
  • بدتر شدن کمردرد هنگام شب و عدم درمان آن با استراحت
  • بی تحرکی یا از دست دادن دامنه حرکتی
  • گرمی یا قرمزی در محل برش‌های جراحی یا سطح پوست
  • ترشح چرک از زخم‌های پس از جراحی یا عدم بهبودی زخم‌ها 

متخصص درد

نحوه تشخیص چگونه است؟

این عارضه را می‌توان با تست‌های آزمایشگاهی و عکسبرداری تشخیص داد. اگر هنوز در مراحل اولیه عفونت باشید، پزشک با عکسبرداری برای تشخیص شروع می‌کند.

با این حال که با عکسبرداری اشعه ایکس نمی‌توان بافت نرمی مانند دیسک ستون فقرات را مشاهده کرد؛ اما کاهش ارتفاع دیسک و زوال استخوان مشخص می‌شود.

تشخیص آزمایشگاهی شامل بررسی تعداد گلبول‌های سفید یا نشانه‌های التهاب است.

عفونت ستون فقرات چه درمانی دارد؟

از راهکارهای درمانی می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

آنتی بیوتیک و استفاده از بریس

برای رفع این عارضه پزشک احتمالا استفاده از بریس و آنتی بیوتیک را به‌صورت ترکیبی به شما توصیه خواهد کرد. در اغلب مواقع این روش درمانی به روند بهبودی شما کمک می‌کند.

لامینکتومی

اگر عفونت در ناحیه ستون فقرات آبسه داشته باشد، در این مواقع جراح ممکن است برای کاهش فشار از روی نخاع، انجام لامینکتومی را به شما توصیه کند. در طول عمل لامینکتومی قسمت پشت مهره را برمی‌دارد تا فضای نخاع را افزایش دهد.

جراحی فیوژن (ALIF)

در طول این جراحی پزشک منبع عفونت را از ستون فقرات خارج می‌کند و سپس فیوژن ستون فقرات را انجام می‌دهد.

کیفوپلاستی

اگر مهره‌های کمر شما بر اثر عفونت شکسته شده باشد، پزشک باید این عمل را برای درمان انجام دهد. در طی این عمل پزشک عفونت را خارج کرده و تزریق سیمان به مهره شکسته شده انجام می‌شود.

چگونه می‌توان از عفونت در ستون فقرات جلوگیری کرد؟

برخی موارد قابل پیشگیری از این بیماری به شرح زیر است:

  • از تزریق داروهایی که برای شما تجویز نشده و همچنین از سوزن‌های کثیف خودداری کنید.
  • باید طبق دستور پزشک متخصص، دیابت خود را کنترل کنید.
  • هرگونه خراشیدگی یا بریدگی را از احتمال بروز عفونت‌های پوستی دور نگه دارید. اگر زخمی دارید، به خوبی آن را تمیز کنید.
  • باید تغذیه مناسب، ورزش و خواب کافی جهت داشتن یک زندگی سالم داشته باشید.

درمان عفونت ستون فقرات

روند بهبودی

در صورت شروع درمان ممکن است طی یک تا شش هفته عفونت ستون فقرات بهبود پیدا کند. با این حال ممکن است شش ماه برای رسیدن به بهبود کامل نیاز به زمان داشته باشید.

بدون اقدام درمانی ممکن است آسیب شدید ستون فقرات، سپتی سمی (مسمومیت خون ناشی از باکتری) ایجاد شود که منجر به شرایط جدی برای بیمار خواهد شد.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *