شکستگی مهره ستون فقرات

شکستگی مهره ستون فقرات چه علائم و درمانی دارد

شکستگی مهره ستون فقرات ممکن است در اثر تصادف یا به دلیل پوکی استخوان ایجاد شود. در برخی از مواقع چنین شرایطی اگر به صورت شدید رخ داده باشد، نیاز به عمل جراحی خواهد داشت.

منظور از شکستگی مهره ستون فقرات چیست؟

حتی سقوط یا ضربه جزئی می‌تواند منجر به شکستگی مهره‌های ستون فقرات شود. بسیاری از آسیب‌های وارد شده به مهره‌ ستون فقرات نیاز به عمل جراحی ندارد؛ اما، در صورتی که شکستگی جدی و بزرگ باشد، منجر به مشکلات طولانی مدت خواهد شد.

این شکستگی‌ها ممکن است در افرادی با ضربه‌های جزئی به دلیل پوکی استخوان یا آسیب‌های شدیدتری به دنبال تصادفات رانندگی یا سقوط از ارتفاع رخ دهد.

چنین آسیب‌های شدیدی اغلب منجر به بی‌ثباتی ستون فقرات می‌شود و خطر آسیب نخاعی و درد زیادی را به همراه دارد.

پوکی استخوان یا ضعیف شدن استخوان می‌تواند منجر به شکستگی‌های فشاری دردناک مهره‌ها شود. امروزه متخصصین با روش‌های حداقل تهاجمی مانند تزریق سیمان یا کیفوپلاستی قادر به رفع چنین مشکلی هستند. این روش به صورت سرپایی و به روشی کم تهاجمی برای افراد انجام می‌گیرد.

علائم شکستگی ستون فقرات

همانطور که گفته شد پوکی استخوان یکی از علل شکستگی مهره ستون فقرات است و معمولا علائمی ایجاد نمی‌کند. 

گاهی فرد به دلیل شکستگی ستون فقرات ناشی از پوکی استخوان دچار کمردرد می‌شود و اطلاعی از شکستگی یک یا چند مهره در ستون فقرات خود ندارد.

به‌طور کلی علائم ناشی از شکستگی مهره کمر به شرح زیر است:

  • شروع ناگهانی کمردرد
  • ایستادن یا راه رفتن منجر به بدتر شدن درد می‌شود.
  • زمانی که به پشت دراز می‌کشید، شدت درد کاهش پیدا می‌کند.
  • تحرک ستون فقرات محدود می‌شود.
  • متوجه کوتاه‌تر شدن قد خود می‌شوید.
  • دچار ناتوانی و بد شکلی در بدن خود می‌شوید.

به‌طور کلی هر بیمار بالای ۵۰ سال با داشتن کمردرد حاد باید به شکستگی مشکوک شود. به ویژه خانم‌هایی که دچار خطر پوکی استخوان هستند، باید این مسئله را جدی بگیرند.

علائم شکستگی مهره

علت شکستگی مهره ستون فقرات چیست؟

زمانی که نیروی خارجی به ستون فقرات وارد می‌شود، مانند پرتاب شدن یا سقوط ممکن است نیروی وارد شده از تحمل استخوان‌ها بیشتر باشد و در نهایت منجر به شکستگی فشاری خواهد شد.

در صورتی که کل ستون فقرات دچار شکستگی شود، باعث ایجاد شکستگی انفجاری خواهد شد. اگر فشردگی خفیف باشد، تنها درد خفیف و کمترین تغییر شکل را تجربه می‌کنید. 

اگر فشردگی شدید باشد و بر نخاع یا ریشه‌های عصبی تاثیر بگذارد، درد شدید و تغییر شکل به صورت خمیده رو به جلو (کیفوز) را تجربه خواهید کرد.

به‌طور کلی پوکی استخوان از شایع‌ترین عوامل خطر در ایجاد شکستگی مهره ستون فقرات است؛ زیرا، این بیماری باعث تضعیف استخوان‌ها می‌شود.

نحوه تشخیص شکستگی ستون فقرات چگونه است؟

گاهی بر اساس علائم ذکر شده از سوی بیمار و معاینات فیزیکی این بیماری تشخیص داده می‌شود. برخی از مواقع ممکن است به آزمایشات تشخیصی اضافه‌تری نیاز باشد که این موارد به شرح زیر است:

  • اسکن CAT
  • MRI
  • اسکن هسته‌ای ستون فقرات

متخصص درد

شکستگی مهره ستون فقرات چه گزینه‌های درمانی دارد؟

راهکارهای درمانی متفاوتی برای این بیماری در نظر گرفته شده است که در ادامه برای شما ذکر خواهیم کرد:

درمان پزشکی

اکثر شکستگی‌ها با بی‌حرکتی در بریس یا کرست طی ۱۲ هفته درمان می‌شود. بریس در کاهش درد و جلوگیری از تغییر شکل استخوان ستون فقرات موثر است.

درمان‌های جراحی

در موارد شدید ممکن است نیاز به جراحی داشته باشید.

ورتبروپلاستی (تزریق سیمان به شکستگی مهره کمر) یکی از روش‌های جدید جراحی است که ممکن است برای درمان شکستگی‌های فشاری کاربرد داشته باشد. 

طی این روش جراح یک کاتتر را در مهره قرار می‌دهند. از کاتتر برای تزریق سیمان استخوانی به مهره شکسته استفاده می‌کنند که منجر به تثبیت مهره‌ها می‌شود.

نشان داده شده که این روش درمانی می‌تواند درد ناشی از شکستگی مهره ستون فقرات را کاهش دهد یا از بین ببرد. 

بازگشت سریع به فعالیت‌های گذشته و جلوگیری از تحلیل استخوان با استراحت کردن ممکن خواهد بود. با این حال به اصلاح تغییر ستون فقرات کمکی نخواهد کرد.

سیمانی که برای بیماران تزریق می‌شود، می‌تواند ترک و حفره‌ها را ببندد و از تخریب مجدد مهره‌ها جلوگیری کند. پس از پر شدن حفره‌ها لوله برداشته می‌شود و محل برش بخیه زده خواهد شد.

پوکی استخوان

آیا تزریق سیمان خطرات و عوارضی دارد؟

این روش نیز ممکن است همانند روش‌های دیگر خطرات و عارضه‌های احتمالی زیر را به همراه داشته باشد:

اگر تزریق توسط یک متخصص درد ماهر انجام بگیرد، احتمال ابتلا به تمامی این عوارض به حداقل خود می‌رسد

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *