بیماری سیور

بیماری سیور، عارضه شایع در کودکان در حال رشد است و با درد پاشنه پا بروز پیدا می‌کند، با کشش تاندون آشیل می‌توان این عارضه را تسکین داد.

کودکان در طی رشد خود از جمله رشد تاندون‌ها، غضروف‌ها و استخوان‌ها، درد را تجربه می‌کنند. بیماری سیور در کودکان به عنوان آپوفیزیت نیز شناخته می‌شود.

آشنایی بیشتر با بیماری سیور

همانطور که گفتیم این بیماری در کودکان بسیار شایع است و منجر به درد پاشنه پا می‌شود. این عارضه بیشتر کودکان ۸ تا ۱۴ ساله را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سیور در طول ورزش‌ها و فعالیت‌هایی که بر صفحه رشد پاشنه پا فشار وارد می‌کند، بدتر می‌شود. منظور از صفحات رشد، تکه‌های غضروف بین استخوان‌های کودکان و نوجوانان هستند. با افزایش سن، صفحات رشد به حالت محکمی درمی‌آیند.

سیور بیشتر به عنوان یک آسیب شناخته می‌شود تا بیماری؛ چراکه کودکان با گذشت زمان متوجه بهبود آن می‌شوند. این عارضه معمولا با استراحت کردن، مصرف داروهای مسکن و پوشیدن کفش مناسب بهبود پیدا می‌کند.

پزشک برای تسکین درد، تمریناتی برای کشش تاندون آشیل که به پاشنه متصل می‌شود، توصیه خواهد کرد.

چه تفاوتی بین سیور و تاندونیت آشیل وجود دارد؟

منظور از عارضه سیور، تحریک استخوان پاشنه است؛ اما تاندونیت آشیل تحریک تاندونی است که به استخوان پاشنه می‌چسبد. عارضه سیور برخلاف بیماری تاندونیت آشیل، تنها در کودکان و نوجوانان رخ می‌دهد.

چه افرادی بیشتر تحت تاثیر بیماری سیور قرار می‌گیرند؟

کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۴ ساله بیشتر آن را تجربه می‌کنند. طبق شواهدی که در این رابطه وجود دارد، پسران کمی بیشتر از دختران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

این دسته از کودکان و نوجوانان سیور را تجربه می‌کنند:

  • افرادی که به‌طور مکرر و به‌خصوص روی سطحی سخت می‌دوند یا می‌پرند.
  • ورزش‌هایی پرتحرک مانند ژیمناستیک، والیبال یا بسکتبال انجام می‌دهند.
  • دچار چاقی یا اضافه وزن هستند.
  • کفش‌هایی می‌پوشند که مناسب فعالیتشان نیست.

علائم بیماری سیور

چگونه افراد مبتلا به بیماری سیور می‌شوند؟

کودکان در طول یک جهش رشد، زمانی که استخوان‌ها، عضلات، تاندون‌ها و غضروف‌ها به سرعت رشد می‌کنند به بیماری سیور مبتلا می‌شوند.

در واقع با رشد و جابه‌جایی استخوان‌ها و بافت‌های نرم، آسیب‌پذیرتر می‌شوند. فعالیت‌هایی مانند دویدن و پریدن به تاندون آشیل فشار وارد می‌کند. تاندون آشیل بافت نواری سختی است که ماهیچه ساق پا را به استخوان پاشنه پا متصل می‌کند.

این فشار مکرر منجر به تورم و درد در صفحه رشد می‌شود. با افزایش سن کودکان و تبدیل صفحه رشد به استخوانی محکم، تاندون و پاشنه نیروی بیشتری را تحمل می‌کند و دردی را تجربه نخواهند کرد.

بیماری سیور چه علائمی‌ دارد

در کودکان مبتلا به سیور، شایع‌ترین علائم احساس درد در پشت پاشنه پا است. گاهی درد باعث می‌شود که کودکان روی انگشت پای خود راه بروند. علائم ناشی از این بیماری بسیار مشابه با علائم بیماری شین اسپلینت است؛ اما با یکدیگر تفاوت دارند.

از علائم بیماری سیور می‌توان به چنین مواردی اشاره کرد:

  • احساس درد در یک یا هر دو پاشنه پا (اغلب کودکان درد را در هر دو پاشنه پای خود گزارش می‌دهند)
  • احساس درد با فعالیت‌هایی مانند پریدن و دویدن روی سطوح سخت بدتر می‌شود و با استراحت کردن بهبود می‌یابد.
  • قرمزی، تورم و سوزش در پاشنه پا وجود دارد.

این بیماری تا چه زمانی باقی می‌ماند؟

این عارضه ممکن است تا زمان رشد کامل کودک شما ادامه داشته باشد. زمانی که صفحه رشد بسته می‌شود، شرایط خود به خود بهبود می‌یابد و جای نگرانی نیست.

برای رفع نگرانی خود در این مورد، می‌توانید با پزشک نیز مشورت و گفتگو داشته باشید. برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله کنترل درد رشد در کودکان را بخوانید.

تشخیص بیماری سیور

نحوه تشخیص بیماری سیور چگونه است؟

پزشک این عارضه را با انجام معاینات فیزیکی به‌راحتی تشخیص می‌دهد. در معاینه فشار ملایمی به پاشنه پا وارد می‌کنند تا مشخص شود که کدام ناحیه خاص منجر به درد می‌شود.

اشعه ایکس یا تصویربرداری MRI به پزشک کمک می‌کند تا تشخیص این عارضه را تایید و شرایط دیگری مانند شکستگی استخوان را رد کند.

چه درمانی برای بیماری سیور وجود دارد؟

در اغلب مواقع این عارضه با انجام راهکارهای خانگی مانند استراحت و مصرف مسکن‌های بدون نسخه بهبود پیدا می‌کند.

ممکن است چندین ماه طول بکشد تا علائم به‌طور کلی برطرف شود. راهکارهای درمانی که برای این عارضه در نظر گرفته می‌شود به شرح زیر است:

استراحت

کودکان باید طی چند روز یا چند هفته از انجام فعالیت‌های شدید خودداری کنند. به کودک خود یاد بدهید که فعالیت‌های خود را آرام آرام شروع کند تا از ایجاد درد جلوگیری شود.

استفاده از یخ و مسکن‌ها

کمپرس یخ را به مدت چهار یا پنج روز روی پاشنه پای خود قرار دهید. داروهای ضد التهابی غیر استروئید بدون نسخه، درد و تورم را تسکین می‌دهد.

استفاده از کفش‌های مناسب

باید کودکتان کفشی بپوشد که قوس پا را در حالت نرمالی نگه می‌دارد و همچنین از پا نیز محافظت می‌کند. پوشیدن کفش‌های استاندارد، شوک وارد شده را جذب می‌کند و فشار را از روی پاشنه پا کاهش می‌دهد.

انجام تمرینات کششی

فیزیوتراپیست تمریناتی را به کودک می‌دهد که تاندون آشیل کشیده شود و فشار از روی صفحه رشد کاهش یابد.

انجام تمرینات کششی و تقویت پاشنه پا، ساق پا و همسترینگ باعث می‌شود که عضلات قوی‌تر شود و همچنین از پاها و پاشنه پا بیشتر حمایت کند.

بی‌حرکتی پا

اگر کودک پس از گذشت چند هفته از استراحت همچنان در پاشنه پا درد داشته باشد، ممکن است پزشک گچ گرفتن یا آتل را برای محافظت از صفحه رشد توصیه کند و زمان بیشتری برای بهبودی نیاز باشد.

انجام فیزیوتراپی نیز می‌تواند برای درمان بیماری سیور بسیار موثر باشد. درمانگر تمرینات خاصی مانند کشش را برای کمک به بهبود علائم در نظر خواهد گرفت.

بیماری سیور چه عوارضی دارد؟

ممکن است برخی از بیماران عوارض ناشی از مصرف NASID ها را تجربه کنند. این عارضه نادر است و تنها افرادی را تحت تاثیر قرار می‌دهد که برای مدت طولانی مصرف کرده‌اند. از عوارض جانبی NASID ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دل درد و زخم معده
  • سردرد و سرگیجه
  • فشار خون بالا

چگونه می‌توان از بیماری سیور جلوگیری کرد؟

ممکن است جلوگیری از این بیماری به خصوص در کودکان بسیار فعال امکان‌پذیر نباشد. برای کاهش خطر ابتلای کودک به این بیماری باید به این موارد توجه داشته باشید:

داشتن وزن مناسب

کودکانی که اضافه وزن دارند و دچار چاقی هستند، بیشتر در معرض خطر ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرند.

باید کودک خود را تشویق کنید که غذاهای سالم مصرف کند و فعال بماند تا وزن خود را در محدوده طبیعی و سالم نگه دارد.

استراحت کردن

باید این نکته را به کودک خود بگویید که در صورت احساس هرگونه درد یا تورم استراحت کند. کودکی که بین فعالیت‌ها به بدن خود زمان و استراحت می‌دهد، کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار می‌گیرد.

استفاده از کفش‌های مناسب و استاندارد

کودکان باید هنگام ورزش از کفش مناسبی استفاده کنند. گاهی ساختار برخی از کفش‌ها مانند کفش‌های میخی به صورتی است که هنگام فعالیت، فشار بیشتری به پاشنه پا وارد می‌شود.

در نهایت باید نوعی را انتخاب کنید که هیچ فشار به کودک وارد نکند.

تغییر برخی از فعالیت‌ها

اگر فرزندتان ورزش و فعالیت‌های پر تحریک زیادی مانند دویدن و پریدن انجام می‌دهد، باید به آنها گوشزد کنید که شدت فعالیت‌های خود را کاهش دهد.

به‌طور مثال ورزش‌هایی مانند دوچرخه سواری و شنا می‌تواند کودک شما را فعال نگه دارد و همچنین فشار را از روی استخوان پا نیز کاهش می‌دهد.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *