علل ایجاد کمردرد

عادت های اشتباهی که منجر به کمردرد می‌شود

بر اساس گزارشات، کمردرد یکی از شایع‌ترین مواردی است که افراد به دلیل آن به متخصص درد مراجعه می‌کنند. در واقع برخی بیماران با دردهای مزمن زندگی می‌کنند. 

گاهی بسیاری از ما عادت‌های اشتباهی را در طول روز انجام می‌دهیم که اصلاح این موارد به جلوگیری از کمردرد کمک می‌کند. 

همچنین افرادی که دچار کمر درد هستند، پس از مدتی متوجه تسکین دردهای خود خواهند شد.

موارد شایع تاثیرگذار در ایجاد کمردرد روزانه

کمردرد روزانه معمولا به دلیل عادات اشتباه است که حتی ممکن است از آنها آگاه نباشیم. چنین موردی فشار زیادی به ستون فقرات وارد می‌کند.

  1. نشستن طی طولانی مدت

نشستن طی طولانی مدت بدون هیچ حرکتی مانند ایستادن یا راه رفتن می‌تواند به دیسک کمر فشار وارد کند. در این موقع دیسک‌ها عملکرد مناسبی ندارند؛ چراکه به هم فشرده شده‌اند و بیمار درد را احساس می‌کند.

کمردرد هنگام کار با کامپیوتر هم از این نوع کمردرد است.

  1. استفاده از کفش‌های نامناسب

پوشیدن کفش‌های پاشنه بلند با تغییراتی که در انحنای کمر ایجاد می‌کند، باعث ایجاد فشار در کمر می‌شود و فرد مجبور به قوس دادن کمر خود خواهد شد. 

چنین شرایطی باعث می‌شود که عضلات کمر عملکرد سختی داشته باشند. علاوه بر این، کفش پاشنه بلند بیش از حد حتی منجر به گردن درد نیز می‌شود. 

باید از کفشی استفاده کنید که ستون فقرات وضعیت راحت و نرمالی داشته باشد. این نکته را در نظر داشته باشید، کفشی که بیش از حد نیز صاف است، به اندازه کفش پاشنه بلند، برای فرد مشکل ایجاد می‌کند.

علت کمردرد

  1. وضعیت بد بدن

امروزه بسیاری از افراد وضعیت بدنی نامناسبی دارند. به‌طور مثال طی زمان طولانی به‌صورت خمیده به گوشی خود نگاه می‌کنند یا به حالت خمیده با لپ تاپ کار می‌کنند. 

وضعیت نامناسب هنگام نشستن، ایستادن یا خوابیدن در اغلب مواقع منجر به کمر درد می‌شود؛ زیرا، انحنای ستون فقرات تغییر می‌کند.

  1. پیچاندن کمر

بسیاری از افراد در حین فعالیت‌هایی مانند بلند کردن وسیله یا بازی گلف کمر خود را به حالت پیچاندن تغییر می‌دهند. 

پیچاندن ستون فقرات یکی از دلایل اصلی درد گردن و کمر است؛ زیرا، این نواحی از ستون فقرات بیشترین درگیری را در حرکت چرخشی دارند.

در واقع چنین دردی به دلیل کشیدگی، رگ به رگ شدن عضله یا رباط و پارگی دیسک ایجاد می‌شود. با این حال ممکن است بافت نرم تحت فشار یا رگ به رگ شدن قرار گیرد یا پارگی دیسک را به همراه داشته باشد.

لیزر دیسک کمر یکی از روش‌هایی است که متخصص درد جهت درمان کمر درد پیشنهاد می‌کند.

  1. سیگار کشیدن

مصرف سیگار به عنوان یکی از عوامل موثر در دژنراسیون ستون فقرات شناخته می‌شود. نیکوتین همچنین از انتقال اکسیژن و مواد مغذی به دیسک ستون فقرات جلوگیری می‌کند. در نهایت بیماری دژنراتیو دیسک ایجاد می‌شود و باعث ایجاد کمردرد مزمن خواهد شد.

  1. عدم فعالیت‌های ورزشی

با ورزش کردن ماهیچه‌های کمر، تاندون‌ها و رباط‌ها سالم و قوی می‌مانند، در صورت عدم فعالیت ضعیف می‌شوند.

بیشتر بخوانید: درمان کمردرد به روش لیزر دیسک کمر و آندوسکوپی دیسک کمر

  1. تغذیه نامناسب

ستون فقرات و بافت‌های نرم در کمر به مواد مغذی نیاز دارند. داشتن یک برنامه غذایی مناسب منجر به تغذیه ماهیچه‌ها، رباط‌ها، تاندون‌ها و سیستم گردش خون بهتر می‌شود تا علاوه بر کاهش التهاب، بهبودی را نیز به همراه داشته باشد.

تشخیص علت کمردرد

  1. خوابیدن روی تشک نامناسب

تشک نامناسب از موارد مهم در ایجاد کمردرد و به‌طور کلی سفتی بدن است. در واقع به این دلیل که حفظ وضعیت نامناسب در هنگام خواب غیر ممکن می‌شود، ستون فقرات در حالت درستی قرار ندارد.

بیشتر بخوانید: کمردرد مکانیکی چیست

  1. استرس مداوم

استرس منجر به انقباض عضلات گردن و کمر می‌شود. ماهیچه باید در کنار انقباض، انبساط نیز داشته باشد. در صورتی که انبساط به ندرت رخ دهد، احتمال ایجاد کمر درد وجود خواهد داشت.

  1. وزن مناسب خود را حفظ کنید

اضافه وزن، عضلات و استخوان‌های کمر را تحت فشار قرار می‌دهد. علاوه بر این به مفصل زانو و مچ پا فشار وارد می‌کند، که گاهی باعث می‌شود که بیماران به صورت غیر طبیعی راه بروند.

  1. انجام تمرینات نادرست

بسیاری از افراد به هدف سلامتی و داشتن عضلاتی قوی‌تر، قصد انجام تمرینات ورزشی دارند. اما اگر تمرینات به‌درستی صورت نگیرد، نه تنها فایده‌ای ندارد بلکه می‌تواند باعث ایجاد عوارضی مانند کمردرد شود.

به خصوص اگر تمرینات وزنه‌برداری برای انجام تمرینات قدرتی را انجام می‌دهید، باید مطمئن شوید که فرم بدنی خوب و درستی دارید.

همچنین توصیه می‌شود که تمرینات خود را به‌اندازه انجام دهید، زیرا انجام تمرینات بیش از حد، مانع از عملکرد صحیح می‌شود.

  1. خوابیدن روی شکم

اگر دچار کمردرد هستید، بهتر است که روی شکم نخوابید. در این حالت امکان چرخیدن و تغییر حالت بدن شما زیاد است و ممکن است گردن و کمر دچار آسیب بیشتری شوند.

اگر عادت به خوابیدن در چنین حالتی را دارید و نمی‌توانید تغییر دهید، بهتر است سر خود را روی یک بالش بسیار نرم قرار دهید یا اصلا روی بالش نگذارید تا گردن شما در حالت مناسبی قرار داشته باشد و مشکلاتی مانند کمردرد را تجربه نکنید.

بیشتر بخوانید: چگونه حالت بدنی صاف و درستی داشته باشیم

این موارد اشتباه را اصلاح کنید

متخصص درد

  1. در طول روز پس از کمی نشستن، بایستید یا راه بروید. حتی کمی پیاده روی می‌تواند احتمال ایجاد مشکلات مرتبط به ستون فقرات را به حداقل برساند.
  2. کفش‌هایی با کفی و قوس مناسب تهیه کنید.
  3. هنگام استفاده از تلفن همراه یا لپ تاپ، گردن یا کمر خود را خم نکنید. در هر حالتی که هستید، صاف بایستید یا بنیشینید.
  4. قسمت پایینی کمر را نچرخانید. هنگام چرخاندن، پایین کمر باید کاملا سفت باشند و قسمت باسن و پشت قفسه سینه بچرخد.
  5. از مصرف سیگار خودداری کنید.
  6. حداقل ۵ بار در هفته و هر بار ۳۰ دقیقه ورزش کنید.
  7. برنامه غذایی سالمی را در نظر داشته باشید و از مصرف غذاهای فراوری شده و گوشت چرب خودداری کنید. مواد غذایی مانند غلات، ماهی، میوه و سبزیجات را بیشتر مصرف کنید. از خوردن قند زیاد خودداری کرده و پروتئین بیشتری مصرف کنید.
  8. از تشک استاندارد و راحت استفاده کنید.
  9. استرس خود را با سرگرمی‌هایی که دوست دارید، وقت گذراندن با دوستان، ورزش و… کاهش دهید.
  10. اگر اضافه وزن دارید و چاق هستید، وزن خود را کاهش دهید تا فشار از کمر و سایر مفاصل کم شود.

برای کسب اطلاعات بیشتر مقاله چند راهکار جهت درمان خانگی کمردرد را مطالعه کنید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *